De Briefing #03 - Eigen merk
“Once you be you, who can be you but you?”
- Snoop Dogg
Mediamannen Gijs Groenteman en Marcel van Roosmalen en hun stormachtige groei in de media is een masterclass ‘bouw je eigen merk’. Mocht je niet weten wie dit zijn en waar dit over gaat, daar komt ‘ie.
Gijs Groenteman timmert reeds jaren aan de weg als radiomaker en is bekend als meesterinterviewer. Voor De Volkskrant maakt Gijs onder andere de podcast In de kast met Groenteman en voor zijn eigen productiehuis Meer van Dit onder meer de podcast Weer een dag. Bij die laatste wordt Gijs vergezeld door Marcel van Roosmalen, de reportageschrijver turned Vitessewatcher turned NRC-columnist die met zijn onnavolgbare, droge humor ieder onderwerp spannend maakt. Samen nemen zij ook nog de mediaweek door in het NPO-programma Media Inside en spelen ze een landelijke theatertour getiteld de Pannekoekencaravan.
Geen idee hoe ze op de been blijven met dit drukke schema. Wat ik wel weet, is dat dit duo een geweldig sterk merk geworden is. En alle producties en titels waar ze bij betrokken zijn profiteren daarvan.
Dagelijks maken Gijs en Marcel in hun podcast Weer een dag (~12 minuten slap lullen over wat opvalt) reclame voor merken (betaald) en voor eigen werk. Bijvoorbeeld door te vermelden dat hun theatershow in Gouda nog niet was uitverkocht is. Volle zaal in Gouda, konden we de dag erna horen.
Zo hebben deze makers het voor elkaar gekregen dat ze voor hun commerciële succes minder afhankelijk zijn van de marketing van de individuele producties waar ze betrokken zijn. En in relatief korte tijd, de eerste aflevering van de podcast kwam op 7 februari online. Ik vergeet daarbij natuurlijk niet dat beide heren al decennia rondlopen in medialandschap. Dat helpt.
Maar wat heb jij eraan?
Iedere CEO, communicatiespecialist, marketeer etc. kan iets leren van Gijs en Marcel. Bouw je eigen merk door zelf content te maken en dit te verspreiden. Goede content op LinkedIn en TikTok heeft een groot bereik en gaat soms zelfs viral.
En nu traditionele media het qua bereik steeds steviger afleggen tegenover social media is het zonde als je niet van LinkedIn gebruik maakt om je messaging te verspreiden. Dit vergroot je zichtbaarheid, maar ook het vertrouwen dat mensen, of je ze nu kent of niet, in jou hebben. En nu het waarom: hierdoor vertrouwt en denkt je doelgroep ook aan jouw organisatie. Net zoals Gijs en Marcel hun zalen uitverkopen kan jij je doelgroep bewegen door zelf in de pen te kruipen.
Nog wat handige feitjes over LinkedIn.
- LinkedIn is content-arm
Data loopt wat uiteen maar naar schatting post slechts 1 procent van de 260 miljoen maandelijkse gebruikers. Dat betekent dat drie miljoen gebruikers negen miljard impressies (!) opdoen.
-LinkedIn favours the brave
Dat betekent dat kwalitatief mindere posts niet getoond worden (dat bespaart een afgang) en goede posts wel. Win-win.
-Linked likes the unique
Zoals Snoop Dogg, is LinkedIn gek op unieke makers. Dat betekent dat je met een ongebruikelijke post vaak meer bereik genereert dan met vaste formats.
-Goede en slechte posts
Wat is dan het verschil? Er is geen handboek maar wat wij zien dat is LinkedIn de voorkeur geeft aan copy only, aan platform only (dus dat betekent niet doorlinken) en aan content die persoonlijke ervaring centraal stelt.
-Betrouwbaar
Al vijf jaar op rij prijkt LinkedIn bovenaan de lijst van meest betrouwbare social media in de US.
De echte viral-machine op het moment is overigens TikTok, waarbij soms totaal onvoorspelbare hypes compleet viral gaan. Geen AI, model of tech-savvy influencer specialist zag deze aankomen.
En als laatste, houd de ogen gericht op Twitter. Nu Musk daar de touwtjes in handen heeft, verwacht ik daar spannende dingen. Wie weet wordt Twitter opnieuw ‘The Next Big Thing'.
Dit is De Briefing #3, onze nieuwe maandelijkse nieuwsbrief over grote en kleine thema’s van communicatie en PR. Deze ook maandelijks in je mailbox? Schrijf je in en blijf op de hoogte.