SXSW 2025: AI verandert alles, ben jij er klaar voor?
AI aansturen met je gedachten, spermbots en digitale butlers. Klinkt misschien als sciencefiction, maar het was het nieuwe normaal op het South by Southwest (SXSW) festival in Texas. En het raakt jouw werk als marketeer of communicatieprofessional meer dan je denkt.
Op SXSW was het duidelijk: we staan aan de vooravond van de grootste tech supercycle die we ooit hebben meegemaakt. AI dringt door tot in de kern van hoe we communiceren en werken en schuift razendsnel op naar domeinen waar we tot voor kort mensen voor nodig hadden. Het gaat onvermijdelijk leiden tot het verdwijnen van de meeste banen. Aan het eind van dit decennium zijn er nog twee soorten bedrijven: bedrijven die AI volledig benutten, en bedrijven die niet meer bestaan.
Stilstand = achteruitgang
We merken het dagelijks bij klanten: AI zit bij veel organisaties nog in de ‘leuk-om-te-testen’ hoek. Een tekst vertalen met ChatGPT, een AI-tool voor social media-posts. Prima begin, maar de voorhoede is al bezig met schaalbare toepassingen: digitale merkambassadeurs die 24/7 klaarstaan, agentic AI die je content, klantcontact én strategie verzorgt of AI die autonoom marketingbeslissingen neemt. De kloof tussen de voorhoede en de rest wordt met de dag groter. Wie nu geen stappen zet, heeft straks een onoverbrugbare achterstand.
Verdiep je in de mogelijkheden
Als marketeer of communicatiemanager hoef je geen AI te bouwen, maar je moet wel begrijpen wat het voor je merk kan doen. Dit is het moment om je actief te verdiepen in de mogelijkheden. Welke werkzaamheden kunnen slimmer? Hoe kun je technologie inzetten om je business te ondersteunen en de creativiteit te verhogen? Hoe maak je AI integraal onderdeel van je activiteiten? Het draait niet om tools, maar om visie.
Dit kun je nú doen
Verken de AI-toepassingen binnen jouw werkveld. Van contentcreatie tot klantcontact.
Formuleer een duidelijke ambitie: wat moet AI je opleveren in termen van tijd, effect of merkwaarde
Investeer in het wegnemen van ‘AI-ongeletterdheid’ binnen je team. Iedereen moet de basics begrijpen.
Experimenteer met concrete toepassingen. Begin klein en schaal waar mogelijk op.
Let’s talk future
Hibou was in Texas, waar we zagen hoe de nabije toekomst eruitziet. We denken graag met je mee wat de technologische vooruitgang voor jouw merk betekent. Neem gerust contact op met Aniek Schmal.
Bekijk hieronder de aftermovie van het Hibou X SXSW-event.