De Briefing #01 - Hoe gebruiken we framing?

 

“The art of communication is the language of leadership”
- James Humes

“Ik vrees vier vijandige kranten meer dan duizend bajonetten”
- Napoleon Bonaparte

Waar ik op let bij alles dat we bij Hibou doen is taalgebruik. Taal bepaalt het effect van een bericht, geeft een tikje mee aan de inhoud. Zelfs nu alles op een extreem hoog tempo digitaliseert, blijft taalgebruik (en alle vaardigheden die daarbij horen) doorslaggevend.

Overtuigend schrijven kan niet zonder het fenomeen framing, letterlijk: kadering. Framing is onzichtbaar overtuigen en bestaat uit spitsvondig taalgebruik waaraan veronderstellingen, emoties of beelden kleven. Niemand gebruikt de term vrijgestelde schenking, maar iedereen kent de jubelton. Een ambtenaar zegt achterstandswijk, een makelaar schrijft volksbuurt. Met De Witte Motor werden we allemaal overtuigd van de voedingswaarde van melk.

Framing is moeilijk. Het moet scherp zijn, met een dubbele laag, maar bovenal herkenbaar. Zo werken samentrekkingen uitstekend, waarbij het altijd prettig turven is in de Volkskrantcolumns van Sander Schimmelpenninck (‘precedentland’, ‘proletenpavlov’ en in Blendle Column van het Jaar 2021: ‘Uberpatatliberaal’).

Schrijven is met reden een highly sought-after skill, juist in het tijdperk van digitalisering, waarbij het lijkt alsof schrijven als vak steeds minder belangrijk lijkt te worden. Maar juist nu is er alle reden om te investeren in copy en mensen met een goede pen. Goed schrijverschap toont inlevingsvermogen en kritische denkkracht. Bovenal weet een goede schrijver wat lezers zoeken. Hij of zij weet wat aanspreekt en how to move the needle.

Dat laatste is wat steeds meer van leiders verwacht wordt. Lees daarom ook dit artikel over hoe leidinggeven in het digitale tijdperk eruitziet. 1700 bestuurders deden daar hun zegje over. De onderzoekers viel ook al op: geen enkele hard skill is vertegenwoordigd in de top.

6 onverwachtse eigenschappen van leiders in de toekomst en geen enkele is programmeren

Veel meer dan ooit eisen we van bestuurders transparantie, eerlijkheid, nieuwsgierigheid, vertrouwen, en een drang om te vernieuwen. Het zijn dezelfde eigenschappen waardoor leiders effectief, empathisch en in lijn met het bedrijfsverhaal communiceren. De juiste woorden kiezen is hierbij onmisbaar.

Tot slot, een krachtige speech door Volodymyr Zelensky, de president van Oekraïne

Een beter voorbeeld over de kracht van taalgebruik is er nu niet.

 

Dit is De Briefing #1, onze nieuwe maandelijkse nieuwsbrief over grote en kleine thema’s van communicatie en PR. Deze ook maandelijks in je mailbox? Schrijf je in en blijf op de hoogte.

 
Previous
Previous

De Briefing #02 - Reach versus impact