PR Impact Monitor
Een innovatieve tool om PR-exposure te meten en optimaliseren met bewijsbare resultaten van je PR-activiteiten.
Data driven PR met de Impact Monitor
Alleen zichtbaar zijn in de media is niet voldoende: je wil dat je organisatie de juiste boodschappen overbrengt. Daarom heeft HIBOU de PR Impact Monitor ontwikkeld.
Geen ouderwetse krantenkolommen tellen, maar de werkelijke impact van de inzet van public relations meten door te analyseren hoe kernboodschappen worden overgebracht.
Doormeten van impact bij inzet van public relations
Het tellen van publicaties of het meten van advertentiewaarde is hopeloos achterhaald en zegt niets over de inhoud van de redactionele aandacht. Onze tool brengt eenvoudig de daadwerkelijke impact van publicaties in kaart. Het meten van impact is cruciaal in onze datagedreven aanpak: analyse —— strategie —— communicatie —— doormeten.
Zo werkt de PR Impact Monitor
Samen bepalen we de ‘key messages’ – de drie tot vijf kernboodschappen die je organisatie altijd wil overbrengen. De mate waarin deze boodschappen naar voren komen, bepaalt het succes van een publicatie.
Onze analyse:
— Key messaging: Frequentie van de kernboodschappen
— Domeinautoriteit: Betrouwbaarheid en relevantie van de nieuwsbron.
— Potentieel bereik: Geschat aantal mensen dat de publicatie bereikt.
— Share of Voice: Aandeel van het merk in de publicatie.
— Citaten van woordvoerders: Aantal citaten en of een woordvoerder als expert wordt opgevoerd.
— Sentiment: Positief of negatief over het merk.
— Aantal backlinks: Directe links naar de website van het merk.
— Origineel of syndicatie: Of de content oorspronkelijk is of gesyndiceerd.
— Tijd Besteed aan Merk: Lengte van de publicatie.
Deze factoren resulteren in een score van 0-100.
Hoe hoger de score, hoe meer impact.
Datagedreven aanpak om impact van public relations te meten
Met deze data krijgen we na verloop van tijd steeds meer bruikbare inzichten. We kunnen zien welke key messages door de inzet van public relations vaak of minder vaak aan bod komen, hoe vaak woordvoerders van de organisatie worden gepositioneerd als expert en wat de share of voice is voor het merk in de artikelen. Dit stelt ons in staat om de effectiviteit van onze PR-inspanningen niet alleen te meten, maar ook te optimaliseren.
Meten is weten. Daarom is onze data-driven PR-aanpak bewezen effectief. Neem contact met ons op voor een gratis demo – wij meten hoeveel impact de laatste 10 publicaties over jouw merk daadwerkelijk hebben gemaakt.