De Briefing #05 - Cultuur > Strategie

“The difficulty lies not in the new ideas, but in escaping from the old ones.”

- John Maynard Keynes

Wat is strategie? Die vraagt houdt ons bij Hibou bezig en om die reden is onze strateeg Edwin van Druten gestart met een serie voor MarketingTribune. Strategen Gerben van der Zwaard, Antoinette Hoes en Ralf van Lieshout gaven al acte de présence.
 
Gerben: “Veel merken zetten bij het minste of geringste het mes erin” 
Antoinette: “Je moet het gevoel hebben in je blote kont te staan” 
Ralf: “Ik wil geen cynische zeikerd zijn” 
 
In deze nieuwsbrief echter een pleidooi om succesvollere plannen te maken. 
 
Het zit bijna allemaal verpakt in de wereldberoemde uitdrukking “Culture eats strategy for breakfast” van de ‘founder of modern management’ Peter Drucker.  
 
Met dit idee wees Drucker een groot manco binnen organisaties aan. Het ontbreken van een gedeelde cultuur schaadt de haalbaarheidskansen van een strategie, hoe goed die ook is. 
 
Afschrikwekkend voorbeeld is dit verhaal over ketchupmaker Kraft Heinz. Vraagstuk op tafel: Moet Heinz zich mengen in politieke discussies? De managers vinden overwegend van niet, Gen Z-werknemers vinden van wel. Het gevolg is een tweedeling  binnen de organisatie. “You talk to older people and they’re like, ‘Dude we sell tomato sauce, we don’t sell politics’, one millennial entrepreneur told me. “Then you have younger people being like, ‘These are political tomatoes. This is political tomato sauce’." 
 
Veel treffender heb ik een cultuurverschil niet geduid zien worden. De impact op de bedrijfsdoelstellingen zal ook niet gering zijn.  
 
Managers en leiders moeten daarom de vloer op om de cultuur te ‘proeven’, het voorbeeld te geven van wat gewenst gedrag is en bovenal: een kader schetsen van wat de cultuur moet zijn om de doelstellingen te halen. Dit gaan we doen (strategie) en zo gaan we het doen (cultuur).
 
Een probleem met cultuur is echter: het is bijna niet te vangen. Over sportteams wordt bijvoorbeeld gezegd als het goed gaat: “We zitten in een flow”. Oké, maar hoe kom je in die flow? Hoe zorg je dat een groep mensen hetzelfde wil bereiken?  
 
Wat in ieder geval van groot belang is, is een veilige werkomgeving. En wat dat betreft leven we in een totaal ander tijd dan toen Drucker zijn befaamde uitspraak deed. Het is niet meer (gelukkig!) de tijd van een whiskeyfles in de hoek en je baas in de ogen aankijken is verboden. Die cultuur is dood en alle overblijfselen ervan raken op termijn uitgewerkt en vergeten. Nu ook Gen-Z zich meldt op de arbeidsmarkt (die natuurlijk gigantisch krap is) moeten bedrijven aan de slag met het begeleiden van deze nieuwe professionals, met nieuwe ideeën en andere idealen.  
 
Tot slot, de man die vooropging in een strijd om een van de grootste levensmiddelenconcerns te draaien in denken en doen. Niet voor niets noemde hij het zelf de voorhoede. 

 
Previous
Previous

Strategische Denkers #1

Next
Next

De Briefing #04 - Creativiteit is dood. Leve creativiteit.