De Briefing #08 - Zo belangrijk is digital

Digitale identiteit overstijgt nu al de offline identiteit.”

- Nishant Dogra, 2022

Een paar weken geleden hoorden we een verhaal dat ons tot de dag van vandaag bezig houdt. Nishant Dogra, oprichter en ceo van TBWA\X, sprak op ons eerst HIBOU event Who’s Talking over de grootste digitale ontwikkeling van het moment: de metaverse.

De ontwikkeling van de metaverse bevindt zich nog in de absolute beginfase, ondanks de miljarden die er al in geïnvesteerd worden door Meta, Microsoft en andere grote softwareontwikkelaars. De potentie is enorm. Je hoeft alleen maar te kijken naar de razendsnelle ontwikkeling van de grafische mogelijkheden in videogames om te begrijpen hoe gaaf de metaverse kan zijn. Met name jongeren haken snel aan. Gemiddeld brengen zij nu al meer tijd door online dan offline. 

Daarmee krijgt het thema ‘communiceren met jongeren’ weer een nieuw hoofdstuk voor merken en organisaties. Hoe vaak komt nu niet al ter sprake ‘dat we meer met social moeten’? Of dat een bedrijf overweegt community management een strategische pijler te maken. Je kan als merk niet wegblijven uit het digitale domein. Al was het maar om te voorkomen dat je geen stem en invloed hebt over wat er online over je gezegd wordt. De metaverse zet dat allemaal nog scherper neer. Ga je als financiële instelling investeren in virtual reality? Is je antwoord nog hetzelfde als je weet dat meer dan de helft van de jongeren tot 18 daar nu al tijd in doorbrengen? 

Voor organisaties, merken en bureaus kan de ontwikkeling van de metaverse een schitterende tijd zijn die doet terugdenken aan toen de iPhone opkwam en social media explodeerde in gebruik. Er worden weer nieuwe dingen gemaakt, in plaats van oude ideeën verbeterd. De metaverse brengt BIG creative thinking weer terug in de online wereld. Daarnaast kan de digitale omgeving een boost geven aan inclusiviteit en acceptatie. Je kan namelijk online helemaal zelf kiezen wie je bent. Zie ook deze data over de ervaring die jongeren hebben als zij online zijn.

Gen Z experience of metaverse

Op dit moment is het wellicht nog een deep pockets-game. Merken als McDonalds en adidas investeren fors, maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Laat staan voor het MKB. Maar wat ons dus bezighoudt, is hoe de metaverse communicatie gaat beïnvloeden, hoe jongeren worden bereikt, hoe diensten en producten worden gekocht en gebruikt, hoe ouderen hiermee omgaan, hoe onze kinderen hiermee omgaan. Hoe ga jij hiermee om?

 
Previous
Previous

Strategische Denkers #8

Next
Next

Strategische Denkers #7