case_zorgverzekeraar.jpg

SOCIAL INSIGHTS GEEFT WEDEROM BLIJK VAN VOORSPELLENDE WAARDE

Begin dit jaar deed MWM2 onderzoek naar het online sentiment over Zorgverzekeringen. MWM2 keek hoe er op sociale media over de zes meest besproken zorgverzekeraars gesproken werd en onderzocht wat de drijfveren van consumenten waren om over te stappen naar een andere zorgverzekeraar.

 

Conclusies MWM2

MWM2 concludeerde dat consumenten het positiefst waren over AnderZorg en dat het negatieve sentiment overheerste voor Menzis, FBTO en VGZ. Ook zagen we een negatieve piek voor Zilveren Kruis op 31 december over het vergoeden van Islamitische besnijdenissen. Nu de mutatiecijfers bekend zijn blijkt het MWM2 onderzoek een goede indicatie te zijn geweest voor het aantal overstappers van zorgverzekering.

 

Feitelijke mutatiecijfers Vektis

Op 19 april publiceerde het centrum voor informatie en standaardisatie voor zorgverzekeraars Vektis de cijfers van het aantal mutaties van zorgverkering op 1 januari 2017. Uit deze cijfers blijkt dat AnderZorg percentueel veel klanten erbij heeft gekregen, terwijl de zorgverzekeraars die minder goed scoorden in het onderzoek percentueel ook veel klanten verloren (Menzis, FBTO en VGZ). De piek voor Zilveren Kruis kwam waarschijnlijk te laat en was inhoudelijk niet sterk genoeg om mensen te doen overstappen; zij bleven net boven de 0% haken.

 

Vaker voorspellende waarde

Het is niet voor het eerst dat sociale media-onderzoek een voorspellende waarde blijkt te hebben. Ook bij de Tweede Kamerverkiezingen zagen we dat de twee partijen met de meeste zetels (VVD & PVV) de dagen voor en tijdens de verkiezingsdag het meest besproken werden online. Voor organisaties loont het daarom om grondig en gedegen onderzoek te doen naar het volume en sentiment van hun organisatie en die van concurrenten op sociale media. Goed onderzoek vraagt echter om handmatige analyses om ruis te elimineren, de relevante data te filteren en het sentiment en drijvers te analyseren. MWM2 is hier expert in en werkt o.a. voor Nestlé, Jumbo, KPN, Nierstichting en Munt hypotheken.

 

Meer Informatie & volledig rapport

MWM2’s Social Insights onderzocht het sentiment van de 6 meest besproken zorgverzekeraars van Nederland (Zilveren Kruis, VGZ, CZ, Menzis, FBTO en Anderzorg) op alle sociale media  (zoals sociale netwerken, videosites, blogs en fora). Het onderliggende rapport geeft waardevolle inzichten in de drijfveren en barrières van consumenten om over te stappen naar een andere zorgverzekeraar.