Case
Stichting ParkinsonFonds: AI-avatar maakt Parkinson begrijpelijk

Het vraagstuk
Stichting ParkinsonFonds (SPF) wil zich profileren als dé kennisautoriteit op het gebied van Parkinson. Hoewel de ziekte veel media-aandacht krijgt, blijft betrouwbare, wetenschappelijke informatie erover vaak onderbelicht. De stichting zocht daarom een innovatieve manier om kennis te delen, bewustwording te vergroten en donaties te stimuleren.
De aanpak
Samen met de stichting ontwikkelde Hibou de AI-chatbot James, een digital human geïnspireerd op de Britse arts James Parkinson. James is gevoed met 25 jaar aan relevante publicaties en maakt complexe medische kennis begrijpelijk voor een breed publiek. En dat in ruim 25 talen. Patiënten en geïnteresseerden kunnen hem via de website van de stichting alles vragen over de ziekte. Daarmee vormt hij een toekomstbestendig kanaal voor fondsenwerving en educatie.
Het resultaat
Hibou had met de lancering van de digital human een primeur, die dan ook landelijke en regionale media-aandacht kreeg – van het AD tot nu.nl. Onderzoek in opdracht van Adformatie toonde bovendien aan dat 35% van de respondenten positiever over SPF denkt na het zien van de AI-chatbot. Het imago van de stichting als vooruitstrevende kennisbron kreeg een flinke boost.