Hibou BV
Generaal Vetterstraat 82-2
1059 BW Amsterdam
Nederland

KvK
72072423
BTW
NL 858974022B01

Case

AFAS: wat de vierdaagse werkweek zegt over hoe AFAS naar werk kijkt

Het vraagstuk

AFAS heeft als softwarebouwer gekozen om vooral niet over software te communiceren. De strategie van AFAS draait om één centraal thema: werkgeluk. Toen het bedrijf een vierdaagse werkweek met volledig salaris invoerde, was dat dan ook geen PR-stunt, maar een logische stap in hun visie op werk.  Aan HIBOU de taak om dit verhaal groots neer te zetten.

De aanpak

We ontwikkelden een strategisch communicatieplan dat verder ging dan het aankondigen van een regeling. Ons plan positioneerde AFAS als pionier op het gebied van moderne arbeidsvoorwaarden, gericht op innovatie en werknemerswelzijn. We schreven een overtuigend persbericht dat de voordelen en visie van AFAS duidelijk maakte. Via een strategische lobby bij onze mediacontacten brachten we het gesprek op gang. Niet over software, maar over de manier waarop we werken – en waarom dat anders moet.

Het resultaat

Binnen 24 uur verschenen er meer dan 150 publicaties. Het verhaal haalde kranten, nieuwssites, radio en televisie.  AFAS werd gepositioneerd als voortrekker in modern werkgeverschap. Hun reputatie als innovatieve, mensgerichte werkgever kreeg een zichtbare impuls – en dat zonder ook maar één woord over software te hoeven zeggen.