case_salt.jpg

NESTLE OP ZOEK NAAR DE ONGEZOUTEN ONLINE MENING

Opdrachtgever   

Nestlé

 

Behoefte                 

Nestlé was op zoek naar het sentiment, associaties en gespreksonderwerpen die er leven onder consumenten als het  gaat om de rol van zout in voeding en maaltijden in de afgelopen 6 jaar.

 

Aanpak                   

Social Insights verrichtte onderzoek op Facebook, Twitter, fora en blogs en vond (gemeten over 6 jaar tijd), ruim 250.000 berichten die het woord zout bevatten in combinatie met de woorden eten of voeding. Deze berichten zijn gefilterd op ruis, spam, reclame en duplicaten zodat er ruim 5.000 relevante en betekenisvolle berichten uit 2010 en uit 2016 overblijven. Deze zijn vervolgens handmatig geanalyseerd op sentiment en gecodeerd op onderwerpen zoals producten, merken, associaties en gebruiksadviezen. De handmatige analyse houdt rekening met de behoeftes, drijvers en de onderliggende emoties achter de geplaatste berichten van consumenten.

 

Inzichten      

Dankzij social onderzoek kreeg Nestlé inzicht in hoe bewust consumenten zijn over hun zoutinname, waar zij praten of zoeken naar informatie en wat zij doen om de inname te verminderen.

Ook liet de analyse zien wat de verschillen zijn over tijd; of consumenten negatiever en kritischer zijn geworden en de verschillen in associaties. Doelgroep analyse liet zien hoe groot de potentiële groep is die wil minderen met zout, zelf zout wil toevoegen of gewoon zout wil blijven eten. De input van het Social onderzoek van MWM2 heeft geholpen om de productontwikkeling die MAGGI al was gestart op minder zout producten aan te scherpen.