header 1

Zijn virtuele influencers het
instrument tot succes in de toekomst

Voor veel mensen is het nog wennen, maar voor wie social media en technologische innovatie afgelopen maanden op de voet heeft gevolgd, zijn virtuele influencers niets nieuws.

Door Birgit van der Laan

Onze technologie wordt steeds beter en de virtuele wereld is steeds minder goed te onderscheiden van onze échte wereld. Met de nieuwste VR-technologie kunnen we bijvoorbeeld inmiddels complete voetbalteams nabootsen in FIFA en fans van Whitney Houston kunnen volgend jaar weer genieten van een hologram-concert.

Daarnaast lijkt ook onze eigen wereld en belevingswereld een stuk minder echt. Influencers maken honderd foto’s voor die ene perfecte foto, gaan aan de slag met filters en lichtbewerking en hebben soms zelfs complete teams achter zich om een Instagram account in de lucht te houden. Veel posts en story’s zijn vaak al eerder gecreëerd en daardoor niet meer real-time.

Grijs gebied

Virtuele influencers schieten als paddenstoelen uit de grond. De bekendste hiervan ken je waarschijnlijk wel: @lilmiquela. Ze heeft inmiddels 1,7 miljoen volgers en wordt dan ook, net als échte influencers, benaderd voor campagnes door bekende merken. Daarnaast is ze niet alleen influencer, maar ook artiest. Calvin Klein ging nog een stapje verder: een campagne die de virtuele én echte wereld in elkaar laat overlopen. Miquela en de welbekende Bella Hadid kregen samen een rol in deze campagne.

Virtuele influencers gaan dus grote samenwerkingen met de grote merken aan. We lijken niet langer om ze heen kunnen. Maar wat is er zo interessant aan deze influencers.

-Het gedrag van virtuele influencers is beheersbaar: ze posten wanneer jij dat wenst en brengen geen schade aan jouw imago toe

-Virtuele influencers zijn op elke denkbare plek op de wereld in te zetten. Ze hoeven niet te vliegen.

-Ze zijn compleet naar jouw eigen hand te zetten. Daardoor ontstaat er een betere brandfit tussen influencer en het merk.

-Ze zijn goedkoper dan celebrities

Straks fastfood en roken aanmoedigen?

Nooit meer imagoschade, lage kosten, juiste brandfit. Het moet bij bedrijven haast wel als muziek in de oren klinken. Maar aan dit alles lijkt toch ook misschien een schimmige kant te zitten, want wat als deze virtuele influencers met heel veel bereik en invloed worden ingezet met verkeerde doelstellingen? Waar een echte influencer nog een eigen ethisch besef heeft en op basis hiervan bepaalt welke samenwerkingen wel of niet aan te gaan, is dat besef er bij een virtuele influencer niet. Wat als virtuele influencers bijvoorbeeld op grote schaal hun volgers gaan aansporen tot het eten van veel fastfood of gaan aanmoedigen tot roken? De vraag is of we dat wel moeten willen met z’n allen.

Daarnaast zijn er voor echte influencers wél al enkele regels opgesteld door Stichting Reclame Code waar zij geacht worden rekening mee te houden, maar hebben deze nog geen betrekking op virtuele influencers. Daardoor kunnen zij nog onophoudelijk beïnvloeden zonder consequenties. 

Gelukkig zijn er ook virtuele influencers waar mensen vooralsnog heel blij van worden. Fondation de France heeft bijvoorbeeld @bee_nfluencer laten creëren, een virtuele bij die poseert op de leukste plekken. Inmiddels heeft @bee_nfluencer 232.000 volgers en is samenwerkingen aangegaan met bekende merken zoals Airbnb. De opbrengst hiervan gaan naar #BeeFund. Een fonds dat zich inzet om het uitsterven van bijen te voorkomen.

Mocht je nog geen genoeg hebben van virtuele influencers. Bezoek onderstaande profielen eens!

@bermudaisbae
@blawko 22
@bebisellis
@Mcohen76

Vragen of interesse? Ik vertel u graag meer

Hibou medewerkers 100x100 kleur aniek

Aniek Schmal

Manager data research & insights aniek@hibou.nl

Contact opnemen