twitter

Twitter toch nog de sleutel
tot een succesvolle mediastrategie

Het gaat alles behalve goed met het social media platform Twitter. Na het publiceren van beroerde derdekwartaalcijfers is het aandeel Twitter op de Amerikaanse beurs onderuit gegaan. Volgens analisten is dit te wijten aan tal van haperingen en softwarefouten. Deze zouden de advertentieformule van het platform ontzettend hebben aangetast. Het aandeel is nu zo’n twintig procent minder waard.

Door Benjamin Fledderus

Analisten twijfelen aan het vermogen van Twitter om ooit nog een brede adverteerdersvraag op gang te krijgen. En juist advertenties zijn een belangrijke levensader voor het platform. Twitter heeft ook aangegeven te worstelen met problemen rond privacy. Het platform heeft persoonlijke data van gebruikers verzameld zonder daar toestemming voor te vragen. Daardoor heeft het bedrijf in 2019 zijn advertentieverkoop moeten staken en dat zien we nu volgens experts ook terug in deze cijfers.

Inkomstenbronnen, haperingen en softwarefouten hebben dus flinke impact. Twitter heeft echter nog een probleem. In Nederland wordt het platform al jarenlang steeds minder gebruikt. Vorig jaar nog hebben zich weer meer dan 280.000 mensen afgemeld bij het platform. Het gaat om tien procent van de gebruikers. Op dit moment zijn er nog 2,5 miljoen van hen over.

Twitter achterhaald?

Twitter is volledig overvleugeld door Facebook en vervolgens ook door het jongere en beeldrijke Instagram. LinkedIn heeft inmiddels ook bijna twee keer zoveel gebruikers dan Twitter. Zo langzamerhand ontstaat dan ook de vraag hoe interessant en relevant Twitter nog is voor ons als professionals en onze klanten. Ook wij krijgen die vraag heel vaak van klanten en dat is best logisch als je bovenstaande in ogenschouw neemt.

Toch relevant!

Toch vinden wij Twitter nog steeds relevant. Dat is allereerst omdat de pool van influencers die op Twitter zeer actief is over het algemeen bestaat uit mediaprofessionals, journalisten, politici en opiniemakers. Zij hebben grote invloed op de teneur en sentiment in ons land en op doelgroepen. Boodschappen worden kort en kernachtig de wereld ingestuurd.

Daarnaast is Twitter onder 35-plussers nog steeds een zeer populair platform. Nederlanders van middelbare leeftijd en ouderen zijn een belangrijke doelgroep om te targeten en Twitter is daarvoor een effectief instrument.

Profielen en bio’s van gebruikers van Twitter zijn vaak veel uitgebreider uitgewerkt dan profielen op Facebook en Instagram. Het is voor ons daardoor een stuk makkelijker via Twitter een beeld te krijgen van het type publiek dat praat over een bepaald onderwerp. Daarop kunnen wij vervolgens op maat gesneden strategieën bouwen.

Discussie over dienstregelingen en Wie is de Mol?

Ook is Twitter nog steeds een interessant medium om trends te meten. Mensen uiten zich graag over het nieuws, een gemiste trein of bijvoorbeeld over een TV-programma wat ze volgen. Twitter is en blijft het snelste platform om te monitoren wat er ergens aan de hand is en hoe men ergens over denkt. Wij kunnen daar weer ons voordeel uit halen.

Tenslotte leent Twitter zich ook nog uitstekend voor webcare. Het is een platform waar je het snelst en meest effectief antwoorden kan krijgen van bedrijven.

Twitter mag het dan afleggen op de beurs en Twitter verliest het misschien van Facebook en Instagram qua volgers, maar voor ons is het platform nog steeds goud waard en een sleutel tot menig mediastrategie.

Vragen of interesse? Ik vertel u graag meer

Hibou medewerkers 100x100 kleur benjamin

Benjamin Fledderus

benjamin@hibou.nl

Contact opnemen