header2

De premier begint zijn dag ook
nog gewoon met de kranten

Arie Slob presenteerde net voor het politieke zomerreces zijn nieuwe plan om de NPO te hervormen. In een lang verwachte brief heeft de minister van onderwijs, cultuur en wetenschap uiteengezet hoe hij de NPO graag ziet. Zorgenkindje STER moet verdwijnen, zodat de NPO in de toekomst helemaal reclamevrij wordt. Omroepen moeten het verder met nog minder geld doen. 

door Benjamin Fledderus

De radicale hervormingen die Slob nu gaat doorvoeren, beantwoorden aan het beeld van een instituut waar het ronduit slecht mee gaat. Minister Slob heeft zich nu opgeworpen om de NPO te redden. Of dat goed, slecht of nodig is, laten we voor nu in het midden.

Niet alleen de publieke omroep heeft het lastig. Vrijwel alle traditionele media zoals kranten, weekbladen en radiostations vrezen voor hun voortbestaan. In het veranderlijke medialandschap is het moeilijk koers te bepalen en om die koers vast te houden. Mediaconsumenten maken tegenwoordig zelf uit wanneer zij nieuws ontvangen en op welke wijze zij dat doen. Men vreest het fenomeen robotjournalistiek en verder zijn media zelf ook steeds vaker kop van jut. Zo zouden zij partijdig zijn en zelfs fakenews verspreiden.

Deadlinestress en overload aan informatie

Journalisten worden geconfronteerd met een enorme hoeveelheid aan content en hebben steeds minder tijd al die informatie te checken. De druk om deadlines te halen, op tijd uit te zenden en te publiceren ligt steeds hoger. Er is steeds minder geld. De ontwikkelingen in de maatschappij gaan razendsnel en deze zijn voor de traditionele media niet langer bij te houden.

Toen ik in 2011 op de School van Journalistiek in Utrecht startte, was er nog sprake van een strenge toelatingstest en loting. Het was dringen aan de deur. Inmiddels is dat ‘dringen’ geschiedenis. Het enthousiasme voor het vak lijkt met alle ontwikkelingen van de laatste jaren te verdwijnen en dat is zonde. Wellicht heeft de ongekend harde kritiek op de hbo-opleidingen journalistiek en de journalistiek zelf hiertoe bijgedragen.

Vak naar de vaantjes

Het vak is inmiddels kapot geschreven en misschien is er ook wel terecht gewaarschuwd voor de keerzijden van de journalistiek. Journalisten moeten zich in allerlei bochten wringen om enige zekerheid op te bouwen. Ze werken nu, zelfs in tijden van economische voorspoed, vaak voor niets om maar in beeld te blijven bij hun opdrachtgevers. Meestal gedreven door de liefde voor het vak. Gelukkig maar! In een democratie zijn mensen die hoor- en wederhoor toepassen essentieel.

Toch zie ik het, ondanks die liefde voor het vak, steeds vaker gebeuren dat jaargenoten van weleer zich opnieuw oriënteren binnen de arbeidsmarkt. Een aantal van hen werkt nu nog in de journalistiek maar steeds meer mensen lijken toch een andere weg in te slaan.

Nog niet afschrijven!

Ook ik ben een andere weg ingeslagen. Na drie jaar werkzaam te zijn geweest in de journalistiek, ben ik nu actief nu in de wereld van PR. Ik houd mij dus nog wel bezig met het verspreiden van een boodschap, maar niet langer vanuit journalistieke hoek. Tegenwoordig doe ik dat uit naam van ons kantoor en uit naam van onze klanten.

Om die boodschap te verspreiden maken we gebruik van systemen waar ik als journalist niet eerder van hoorde. We proberen met behulp van influencers en Social insights boodschappen precies en direct op de juiste plekken te laten landen en dat is de toekomst. Bedrijven hebben de traditionele media wellicht straks niet meer nodig. Toch vind ik het belangrijk om de traditionele media niet helemaal uit het oog te verliezen.

Ondanks alle veranderingen in het medialandschap hebben traditionele media aanzien, macht en kiezen zij ervoor los te komen. Los van de waan van de dag. Traditionele media hebben autoriteit en kunnen nog steeds een enorme impact hebben op mens en maatschappij. Zolang dat zo is, blijven traditionele media relevant. Voor ons, onze klanten maar zeker ook voor publiek. Ook Mark Rutte leest gewoon de krant.

Vragen of interesse? Ik vertel u graag meer

Hibou medewerkers 100x100 kleur benjamin

Benjamin Fledderus

benjamin@hibou.nl

Contact opnemen
×

Test Tag 1

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Proin quis efficitur mi. Nam pharetra sapien id turpis tempor, sed consequat urna posuere. In nec interdum sem. Nulla at sem ut sapien mollis mollis. Praesent hendrerit ligula magna, a venenatis mi porttitor sed. Fusce a metus feugiat, bibendum felis sed, euismod lacus.


Lees alle cases en nieuws over Test Tag 1
×

Test Tag 2

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Proin quis efficitur mi. Nam pharetra sapien id turpis tempor, sed consequat urna posuere. In nec interdum sem. Nulla at sem ut sapien mollis mollis. Praesent hendrerit ligula magna, a venenatis mi porttitor sed. Fusce a metus feugiat, bibendum felis sed, euismod lacus.


Lees alle cases en nieuws over Test Tag 2