header 2

HIBOU verovert razendsnel
marktaandeel in bureauland

Hibou maakt in korte tijd reuzensprongen. In de afgelopen maand heeft het nieuwe overeenkomsten met achtereenvolgens AFAS Software, Volkswagen, Van Bruggen Adviesgroep en XS4ALL gesloten.

De snelle groei van het bureau is volgens oprichter van Hibou Matthijs Rutten het bewijs dat een datagedreven visie op PR, social mediacampagnes en influencerstrategieën werkt: “Het medialandschap is ingrijpend veranderd. We hebben echt te maken met een overkill aan content. Doelgroepen krijgen absurd veel informatie. Wij hebben de sleutel gevonden om als organisatie, ondanks die overkill, toch te blijven opvallen.”

Om op te blijven vallen maakt het bureau gebruik van open data-analyse. Als joint venture van het marktonderzoeksbureau MWM2 verzamelt, plot en analyseert Hibou informatie. Vervolgens herkennen de analisten patronen, trends en onderbelichte invalshoeken. Die inzichten (social insights) zijn voor Hibou het instrument en de brandstof om tot beïnvloeding te komen.

Vier nieuwe namen

“Ik ben fier en trots dat we nu alweer vier mooie namen mogen toevoegen aan het lijstje van organisaties waar we nu werkzaam voor zijn. Leuk is dat we het bij die organisaties overal net iets anders gaan doen. We zijn in staat om maatwerk te leveren”, vertelt Matthijs Rutten. Voor Volkswagen gaat Hibou aan de slag om influencers met behulp van data te selecteren en ook optimaal te laten renderen. Bij internetprovider XS4ALL gaat het Amsterdamse PR-bureau op strategisch niveau meedenken over de integrale communicatiestrategie en levert Hibou social insights.

Voor Van Bruggen Adviesgroep gaat Hibou de meer traditionele PR oppakken. Hibou heeft als opdracht de lokale autoriteitspositie van Van Bruggen Adviesgroep te vergroten. Ook voor AFAS Software gaat Hibou aan de slag met klassieke PR. Directeur Marketing & Communicatie van AFAS, Martijn Delahaye, is blij: “Wij zijn op zoek geweest naar een bureau dat onze maatschappelijke waarden optimaal en doelgericht in de media uitdraagt en bovenal: een bureau waar we een goed gevoel bij hebben en die proactief met ons meedenken. Dat goede gevoel hebben we bij Hibou”, aldus Delahaye.

Groeien als kool

Hibou is anderhalf jaar geleden opgericht en groeit explosief. Inmiddels bestaat het jonge bureau uit 7fte. “Wij zijn nu bijna achttien maanden bezig en groeien als kool. Dat vind ik heel bijzonder. We hebben een hele sterke basis staan en hier houdt het niet op”, aldus Matthijs Rutten. Aniek Schmal (expert in Data Analytics & Research), Arnoud Breibarth (voormalig journalist De Financiële Telegraaf), Benjamin Fledderus (voormalig journalist NPO Radio 1) Romée Steenmeijer (prijswinnend social media expert), Dorry Steuten (Data analist) en Hanna IJmker (Junior analist) hebben zich inmiddels ook aan Hibou verbonden.

Vragen of interesse? Ik vertel u graag meer