websiteAniek

De zoektocht naar betrouwbare
influencers met impact en engagement

Influencer marketing heeft de kracht van mond-tot-mondreclame een nieuwe dimensie gegeven. Online adverteren staat onder druk door nieuwe regelgeving met als doel de privacy te waarborgen, maar ook door de populariteit van ad-blocking. Door met de juiste influencers samen te werken, kun je als organisatie geloofwaardig, effectief en relatief goedkoop je achterban bereiken en beïnvloeden. Helaas slaan veel organisaties de plank mis. Over de aanpak en het effect van influencers bestaan namelijk nog veel onduidelijkheden.

Door Aniek Schmal

1. Hoe vind ik de meest geschikte influencers?

Hiervoor moet je eerst vaststellen welke specifieke doelgroep jij wil bereiken. Dat gaat verder dan ‘vrouwen tussen de 30 en 50 jaar’. Denk vooral ook aan locatie, interesses, behoeften en hashtags die ze gebruiken. Die criteria gebruik je vervolgens om de juiste influencer met bijpassende achterban te scouten. Staar je niet blind op het aantal volgers van een influencer, want er bestaan veel fake of gekochte volgers. Mogelijk interessante influencers leg ik altijd langs de volgende assen:

• Bereik: niet aantal volgers, maar true reach
• Engagementscores: connectie en interactie met volgers
• Autoriteit: kennis en expertise op een thema

2. Wat voor type influencers moet ik selecteren?

Een macro-influencer heeft meer bereik, invloed en soms autoriteit. Een micro-influencer heeft vaak een hogere engagement rate en is geloofwaardiger. Vanuit het perspectief van engagement, eigen stijl en de niche waarin ze actief zijn, geloof ik sterk in de inzet van micro-influencers. Als er een juiste brandfit is en een interessant productportfolio, geef je micro influencers nog gratis producten in ruil voor een post.

Om een content overload te voorkomen, adviseer ik om per campagne niet meer dan tien influencers in te zetten gedurende zes actieve weken. Ga op zoek naar langdurige samenwerkingen met influencers die voor jou het beste werken. Spreek ook af hoe lang de influencer niet over concurrenten mag posten. Zo blijf je authentiek als influencer en als organisatie.

3. Welke content werkt het best?

Het is verstandig om te starten met een heldere briefing, zodat er voor de influencer geen ruimte voor eigen interpretatie overblijft. Verder geloof ik er heilig in dat de influencer zelf de content moet maken om geloofwaardig te blijven. Monitor de content op de voet om te zien of zij hun verplichtingen nakomen. Let op: het algoritme van Instagram houdt er niet van als bestaande posts worden gewijzigd of verwijderd. Dit kan ten koste gaan van het succes van de post. Wat voor type content je kiest hangt af van de doelstellingen. Winacties en kortingscodes zorgen voor een engagement boost op korte termijn, maar bedenk ook hoe je nieuwe volgers op lange termijn verbonden houdt.

4. Welke kanalen moet ik kiezen?

Maak eerst inzichtelijk waar de doelgroep zit en waarom. Kennis en behoeften verschillen per platform. Een strategie voor Facebook kan fout uitpakken op Instagram. Influencers die actief zijn op meerdere kanalen, zijn in staat om meer verschillende mensen te bereiken. Instagram en YouTube lenen zich uitstekend voor campagnes vanwege hun visuele aard. Maar ook LinkedIn en Pinterest zijn platforms waar je makkelijk en effectief content kunt plaatsen. Wees niet bang om te experimenteren met nieuwe, opkomende platformen zoals TikTok.

5. Wat is het effect van de campagne?

De grote kracht van social listening is het identificeren van behoeften en trends in de markt. Deze learnings kun je ook gericht inzetten bij influencer campagnes om het effect te vergroten.

Kijk vervolgens naar:

• Wíe je hebt bereikt (een nieuwe doelgroep?)
• Engagement cijfers
• Inhoudelijke reacties (nieuwe ambassadeurs?)
• Sentiment
• Impact op organische berichten
• Conversie (volgers, inschrijvingen, bezoekers, etc.)

De kracht en wijsheid ligt in de herhaling. Met de kennis die we hebben, moet je steeds weer bij jezelf te rade gaan hoe je het proces de volgende keer gaat verbeteren. Dat is de belangrijkste vraag die je steeds weer moet beantwoorden.

Vragen of interesse? Ik vertel u graag meer

Hibou medewerkers 100x100 kleur aniek

Aniek Schmal

Manager data research & insights aniek@hibou.nl

Contact opnemen