zoran zonde stojanovski NmCrhEalUA unsplash

Het is niet alleen de Noordzee
die onze landen scheidt

Slechts gescheiden door de Noordzee, zou je denken dat Nederland en het Verenigd Koninkrijk niet zoveel van elkaar verschillen. Beide landen zijn pragmatische handelsnaties die zakendoen in het bloed hebben. Maar het bedrijven van PR gaat er hier in het Verenigd Koninkrijk behoorlijk anders aan toe.

Door Arnoud Breitbarth

Ondanks alle misère die Brexit met zich meebrengt, is aandacht in de Britse media nog steeds goud waard. Britten consumeren over het algemeen minder nieuws dan Nederlanders, maar wat er in de media staat heeft hier een grotere impact en wordt vaak overgenomen door andere titels. Niet alleen binnen het Verenigd Koninkrijk, maar letterlijk door de hele wereld. Of het nu gaat om een bericht in de Financial Times, gespecialiseerde vakbladen of een artikel in The Guardian of de Daily Mail: het bereik van Britse titels is mondiaal. Daarom kan een relatief kleinschalige Britse campagne wereldwijd impact maken.

Maar de Britse media werken anders dan Nederlandse media. Grootste probleem is het hoge verloop, wat overigens voor het hele Britse bedrijfsleven geldt. Langer dan twee jaar bij hetzelfde bedrijf zitten, is echt uitzonderlijk. Veel PR-campagnes zijn daardoor gericht op kortlopende successen, wat ten koste kan gaan van langetermijnstrategieën.

Door het hoge verloop is het onderhouden van perscontacten arbeidsintensiever dan in Nederland. Maar het is nuttig – en noodzakelijk – om langetermijncontacten aan te gaan met journalisten, redacteuren en influencers. Dat betaalt zich uit, zeker voor buitenlandse merken, want de Britten bekijken alles wat van buiten komt met behoorlijk wat argwaan.

Veel Britse bedrijven zijn hiërarchischer ingericht dan in Nederland: de baas betaalt, de baas bepaalt. Dat heeft tot gevolg dat veel Britse PR-bureaus werken met een rigide top-downstructuur waarbij niet altijd oog is voor de laatste trends op social media of een brede (holistische) PR-strategie. In dat opzicht loopt de Nederlandse PR sector, mede door goede analysesoftware, voor op de Britten. Maar dat geldt niet voor de Nederlandse pers, die wordt buiten de landsgrenzen zelden gelezen. Wat er ook met de Britse economie zal gebeuren, de media in het Verenigd Koninkrijk zullen wereldwijd toonaangevend blijven. 

Onze Hibou collega Arnoud Breitbarth is sinds 2014 werkzaam als PR- en crisiscommunicatieconsultant in de City (Londen). Met praktische adviezen, strategische studies en lobbywerk staat ons bij in het Verenigd Koninkrijk. 

Vragen of interesse? Ik vertel u graag meer

Hibou medewerkers 100x100 kleur benjamin

Benjamin Fledderus

benjamin@hibou.nl

Contact opnemen