hibou headers

Social campagnes: wat werkt er wel
en wanneer gaat het helemaal mis?

We zien ze allemaal wel eens voorbij komen: marketingcampagnes die helemaal in de soep zijn gelopen. Zelfs de grootste namen in de markt hebben blunders op hun naam staan.

Door Birgit van der Laan

Zo ging H&M bijvoorbeeld volledig de mist in door een jongetje met donkere huidskleur te laten poseren in een trui met een nogal dubieuze tekst: ‘Best monkey in town’. Je kunt je misschien wel voorstellen dat de socials van het Zweedse kledingmerk overspoeld werden met negatieve reacties. Ook de NS kreeg een tijd terug nogal wat voor de kiezen. Ze bedachten een actie rond de musical over het leven van Anne Frank. De slogan voor de actie luidde Anne: ‘Anne + trein’.

Maar laten we eerlijk zijn. Het is tegenwoordig best moeilijk om een goede campagne neer te zetten. Het is lastig opvallen voor bedrijven. Er is sprake van een content overload. Verder is een foutje zo gemaakt en eenmaal gepost, kun je in een paar seconden miljoenen mensen bereiken. Goedschiks of kwaadschiks.
Open Facebook, Twitter of elk ander social media platform en je wordt als consument overspoeld met advertenties en gesponsorde berichten. Het aantal mogelijkheden om je boodschap te verspreiden is over de afgelopen jaren enorm toegenomen. Er liggen dus ook veel meer kansen en daar kun jij je voordeel mee doen.

Helaas worden die kansen dus niet altijd juist óf helemaal niet benut. Zo liet politieke partij SP aardig wat kansen liggen bij de Europese verkiezingen van afgelopen maart. De partij besteedde een vermogen aan een online campagne en dat liep helemaal in de soep. Iedereen kent de blunder met Hans Brusselmans maar ook een post over pensioenen had een averechts effect. Het topic sprak jongeren totaal niet aan. Het is een mooi voorbeeld van hoe je een doelgroep niet bereikt. De SP heeft in geen jaren zo’n slechte verkiezingsuitslag behaald. Ze verdwenen uiteindelijk zelfs uit het Europees Parlement.
Maar hoe moet het dan wel? Je vraagt je wellicht ondertussen af of het nog wel verstandig is om überhaupt social campagnes op te tuigen. En als je dat al van plan bent: wanneer dan? Hoe bereik ik dan mijn doelgroep? En hoevaak en wat moet ik dan posten? We willen immers niet al ons budget uitgeven aan boodschappen die opgaan in de contentberg.

Know your facts

Zorg eerst dat je echt te weten komt wie jouw doelgroep is. Leer ze van binnen en van buiten kennen en zorg dat je weet op welke sociale platformen zij actief zijn. Ook moet je een antwoord vinden op vragen als: waar heeft mijn doelgroep het over? Wat leeft er onder deze groep? Zijn ze negatief of postitief? Waar raken ze enthousiast door? Wat zet ze aan? En wat voor content willen ze graag zien? Op basis van deze kennis kun je veel beter inspelen op je doelgroep en zijn ze ontvankelijker voor een boodschap.

Wat werkt wel.....

Om je doelgroep te bereiken is het dus belangrijk om echt relevante content te gaan posten. Het is belangrijk dat je dit continu blijft doen, meerdere keren per week. Zo blijf je relevant voor je volgers en verhoog je de zogenoemde top of mind awareness.

Zorg ook dat je berichten op social media een emoji bevatten. Emoji's doen het erg goed! Ook hashtags zorgen voor meer engagement, maar overdrijf niet. Een paar relevante hastags zijn genoeg (maximaal 10), en gebruik vooral niet die “puntjes” in je instagram caption om je overmatig hashtag-gebruik te verbloemen: een beetje ervaren Instagram-gebruiker prikt hier zo doorheen. Vergeet in je bericht ook geen call to action toe te voegen, de term zegt het al: een oproep aan de lezer om in actie te komen. Je kan bijvoorbeeld een vraag stellen aan je volgers of verwijzen naar een link in je bio. Zo verhoog je de engagement op je socials en de conversie naar je website.

.....En wat vooral niet?

Gebruik hashtags met mate. Niets is vervelender dan een bericht met meer dan vijftig hashtags waarvan de helft niet eens relevant is. Vermijd het posten van commerciële berichten die alleen maar uitstralen: “Hallo, hier ben ik en ik ben geweldig”. In het echte leven zijn mensen die constant alleen maar over zichzelf praten ook niet erg geliefd. Waardeer je volgers door te reageren op hun reacties, zoek de verbinding!

Het is daarom veel beter om ook af en toe iets persoonlijks te posten over jezelf of medewerkers in je bedrijf, zo krijgen je volgers een veel beter beeld over de mensen achter de schermen. Ook het delen van user-generated content is een goed idee. Hierbij gaat het om een foto/bericht gemaakt door een van je volgers, waarin het merk of product wordt vermeld. Het scheelt jou een hoop werk en andere volgers zien meteen ervaringen van andere gebruikers, daarnaast zorg je ook voor verbinding met je volgers. Stuur wel eerst even een berichtje of je deze content mag gebruiken en vermeld de gebruiker in je post.

Niet te vroeg maar ook niet te laat

Nu je een beetje een idee hebt welke content wel of juist niet werkt op social media ben je waarschijnlijk benieuwd hoe je werkt aan jouw engagement. Het aantal likes/reacties hangt voor een groot deel samen met het tijdstip van jouw post. Het meeste succes behaal je door te posten op woensdag of donderdag. Uit onderzoek blijkt dat dan de meeste gebruikers online zijn. Per platform kan het tijdstip wel een beetje verschillen omdat we deze vaak verdeeld over de dag gebruiken.
Voor Facebook geldt dat je voor een zo groot mogelijk bereik het beste net voor de lunch kunt posten. Op die manier pak je de lunch- en avondpiek mee.

Wanneer je uit bent op reacties en discussie kun je het best ‘s avonds posten. De optimale engagementcijfers zijn bij Twitter in de namiddag en avond te scoren. Omdat LinkedIn een zakelijk platform is, kun je dit medium beter in de ochtend inzetten rond een uur of elf. De meeste gebruikers zijn vooral online tijdens kantooruren, dus ook in het weekend kun je dit platform beter links laten liggen.

Op Instagram kun je echter beter posten op dinsdag of woensdag. De echte piek vindt op deze dagen plaats om 20:00 uur, zorg dus dat je iets voor dit tijdstip je content online hebt staan. Overigens kan dit wat afwijken dus maak vooral gebruik van je eigen insights die Instagram biedt via de bedrijfspagina. Ook vind je hier andere informatie terug zoals geslacht, leeftijd en afkomst van je volgers.

En dan nog even een laatste tip: denk na voordat je een bericht post op een van je socials en vergeet je vervolgens niet af te melden van je zakelijke account. Je politieke voorkeuren, selfie met je kat of foto’s met ‘sgatje op ut strand’ kun je maar beter voor jezelf houden en niet delen met klanten of zakelijke contacten.

Vragen of interesse? Ik vertel u graag meer

Hibou medewerkers 100x100 kleur benjamin

Benjamin Fledderus

benjamin@hibou.nl

Contact opnemen